Debatt

Vi vill ha sex!

Ur ”Vänsterpress nr 3”

Amelia är en tidning med målgruppen kvinnor mellan 25-50 år. I valrörelsen presenterade de en valundersökning och jag kan erkänna att jag blev överraskad. Den viktigaste frågan för tidningens läsare var nämligen sex timmars arbetsdag.
Så långt tillbaka jag kan minnas har det skanderats: Vi vill ha sex, vi vill ha sex, vi vill ha sex timmars arbetsdag! i första majtågen. Länge har vi också varit förknippade med just den frågan, men nu är det länge sedan vi drev frågan aktivt.

På senaste kongressen i Gävle beslutades att lyfta in frågan om arbetstidsförkortning i valplattformen; ”I förlängningen vill Vänsterpartiet arbeta för en arbetstidsförkortning som på sikt skall resultera i sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Något som  främst kommer att gynna arbetare i välfärdssektorn.
 Självklart ska denna förändring ske med en likalönsprincip på samma sätt som alla förändringar inom arbetsmarknaden.”
 Hur länge ska frågan enbart inrymmas i en vision om ett annat samhälle och arbetsliv? Ska vi inte ta och börja driva på mer aktivt?
 För detta har nu partistyrelsen beslutat att tillsätta en arbetsgrupp som fram till juni ska samla fakta, argument, forskning och även lägga fram strategiska förslag om hur och ur vilken vinkel Vänsterpartiet kan driva frågan om arbetstidsförkortning och sex timmars arbetsdag framöver. I arbetsgruppen ingår Ana Rubin, Ingrid Burman, Gertowe Thörnros och undertecknad.

De som inte gillar oss kommer säkert kalla det för att vi dammar av gammal skåpmat, men för många människor är det här en angelägen fråga som skulle göra stor skillnad i vardagen.
 I detta nu pågår Kommunals kampanj Alla andra hämtar tidigt, som visarpå att hälften av alla föräldrar känner sig pressade att hämta tidigt på förskolan. Nästan en tredjedel uppger att de inte kan jobba heltid på grund av öppettiderna inom barnomsorgen. Vi driver redan idag krav på rätt till förskola på heltid för alla barn och barnomsorg på obekväm arbetstid, men väldigt många föräldrar skulle gärna ha mer tid att kunna umgås med sina barn.
 Vi vet att det idag är främst kvinnorna som går ner i tid och jobbar deltid för att hinna med barn om hem. Omkring en halv miljon kvinnor arbetar frivillig deltid och betalar därmed sin egen arbetstidsförkortning.
 Även om något fler pappor tar ut lite mer av föräldraledigheten är vi inte I närheten av ett jämställt föräldraskap och det ser inte bra ut i arbetslivet heller. Individualiserad  föräldraförsäkring är ett sätt att få ett jämnt uttag av föräldraledigheten.

Sex timmars arbetsdag skulle också vara ett sätt att skapa förutsättningar för en jämnare fördelning av arbetet i hemmet. Det finns idag lyckade exempel och erfarenheter talar om mer tid för familj, för sig själv, för annat. Man mår bättre, jobbar effektivare och sjukfrånvaron minskar.
 För mig är sex timmars arbetsdag främst en jämställdhetsfråga. I en tid med hemmafruidealet på frammarsch, som eldas på av regeringen med vårdnadsbidrag och snack om sänkta skattersom lösning på kvinnors låga löner, är frågan mer aktuell än någonsin och det är dags att vi tar kommandot.

Rossana Dinamarca
VU-ledamot