76% är fattiga

Publicerad av Jonas Sjöstedt.

Det finns ett Sverige som inte syns, som nästan aldrig tar plats i den offentliga debatten. Det handlar om de hundratusentals personer som tvingas iväg till våra socialkontor. Om alla dem som inte kan få ett arbete. Om alla dem som inte får pengarna att räcka till nya kläder åt barnen eller den billigaste semester. Många av de här personerna är unga.

Igår glimtade de till i debatten. Nya förfärande siffror över hur många unga som är fattiga i Sverige presenterades. Gruppen har fördubblats. Bland unga ensamstående med barn är siffran 76 %. Det är en otrolig siffra som beskriver vårt klassamhälle.

Det är de här unga som Folkpartiet tycker ska ha halverad lön. De som CUF vill ska kunna ha hur låg lön som helst och som ska kunna sparkas från sitt jobb utan grund när LAS har avskaffats. Det är debatten om de här unga som moderaterna inte vill ta eftersom de är en ”synvilla” eller för att många unga var utan jobb förut också.

Läs mer hos ekotSvD och DN och Ylva Johanssons utmärkta blogginlägg.