Debattartikel

Kan politiker ha fel?

Första maj inleddes förändringen av måltidsservicen vid Furugården i Malå. Planerna är att i besparingens heliga namn stänga den mötesplats som matsalen vid Furugården är. Jo, det är just en mötesplats det rör sig om och inte i första hand en matservering.

I den framtagna konsekvensbeskrivningen finns en hel del intressant läsning. Det framgår bl.a. att besparingen är 315 360: -/år och att 3,11 årstjänster kan användas i annan verksamhet. Vidare kan man läsa att det finns ”risk för att de äldre som idag nyttjar matsalen blir mer isolerade, vilket kan skapa oro och mer behov av insatser” samt att det finns ”risk för att de äldre äter sämre, vilket kan ge sämre hälsotillstånd och därigenom ökat behov av insatser på längre sikt”. Vidare konstateras att förändringen innebär ett hyresbortfall för det helkommunala bostadsbolaget.

Jag vet att Malå kommun måste effektivisera, rationalisera och inom vissa verksamheter skära ner men…….när man gör olika former av konsekvensbeskrivningar så måste enligt min mening en övergripande analys göras. Missar man det så riskerar man att olika verksamheters beslut leder till stora konsekvenser för andra verksamheter.

Dessutom är det iögonenfallande att det bland en mängd konsekvensbeskrivningar (återfinns på Malå kommuns hemsida https://www.mala.se/?id=18777 ) konstateras att arbetet med tjänstemannaorganisationen ej är påbörjad och att ingen konsekvensbedömning finns. Nu har man i och för sig beslutat om att inleda det arbetet men det krävs ingen större analys för att inse att i Malå kommuns besparingsprogram så väntar man med en översyn av överbyggnaden medan man är snabb på åtgärder i den direkta verksamheten.

Jag tror att alla inser att besparingar måste ske och att alla kan ha idéer om hur det kan göras. En avgörande fråga är då på vilket sätt som delaktighet och med inflytande sker. Att bli informerad om beslut där upplevelsen är att man inte fått en chans att ”vara med” skapar inget gott.

En stor ödmjuk lyssnande öppenhet behövs för att skapa den delaktighet som kommer att behövas för att göra kommuner som Malå till bra ställen att leva och verka i. Frågorna till oss som arbetar politiskt på lokal nivå är: Törs vi, vill vi, kan vi?

Lennart Gusta(v)sson

Rentjärn, Malå