Debatt

Vi vill behålla demokratin i Malå

Vänsterpartiet i Malå vill stärka kommunfullmäktige genom att bevara och utveckla dess nuvarande arbetsformer, stärka demokratin och medborgarinflytandet. En viss oro finns över att framtida beslutsformer kan komma att ändras genom slopandet av kommunala nämnder till förmån för mindre beredande utskott bemannade av kommunfullmäktigeledamöter.

Nämndernas fördel ligger i att personer som är kunniga och intresserade i vissa områden exempelvis skola eller omsorg kan knytas till aktuell nämnd och där utföra ett gott arbete. Dessa specialintressen eller kunnande blir svåra att nå i de beredande utskotten. Det ter sig ganska omöjligt att ledamöter i dessa utskott ska ha tid, ork och möjlighet att i detalj orientera in sig i alla frågor. Därmed ökar risken för tjänstemannastyre. Vänsterpartiet i Malå motsätter sig bestämt denna nyordning ifall frågan blir aktuell.

Anmärkningsvärt är att inte en kultur och fritidsnämnd bildades under gångna mandatperioden när beslut fanns att så skulle ske. En försvagning av demokratin är också att ett flertal tunga frågor flyttats från kommunfullmäktige till beslut i Kommunstyrelsen. Bakom dess stängda dörrar blir öppenheten mot allmänhet och media ytterst liten.

Vänsterpartiet målsättning går ut på att förstärka närdemokratin så att alla ges möjlighet att delta och påverka det lokala kommunala styret. Det här kan ske på olika sätt, inte minst måste valda ledamöter vara lyhörda för vilka behov som finns och som uppstår under mandatperioden. Politiker måste våga möta människor i verkligheten och möta konsekvenserna av fattade beslut.

Beredning och hantering av inkomna medborgarförslag måste förenklas. Olika typer av direktdemokrati kan prövas under mandatperioden. Kommunfullmäktige kan exempelvis i tyngre ärenden rådfråga medborgarna via enkäter, rådslag eller e-demokrati. Att förlägga merparten av kommunfullmäktiges möten till kvällstid kan ha en positiv inverkan på delaktigheten.

Jan-Anders Perdahl (V)

Åke Wallgren (V)