Bokslut Reinfeldt

Boktips!
Författare till ”Bokslut Reinfeldt” är Christer Persson, Stefan Carlén, Daniel Suhonen

Boktips!

Alliansens politik kom snabbt att rikta in sig på att försvaga den svenska modellens tre hörnpelare: partsrelationerna på arbetsmarknaden, det generella socialförsäkringssystemet och välfärdstjänster som utförs av kommuner och landsting.

Bokslut Reinfeldt skildrar dessa förändringar och hur de i förlängningen leder till ett samhälle med försvagade fackföreningar, låglönejobb, ökade sociala klyftor, sämre jämställdhet, och privatiserade välfärdstjänster. Ett samhälle som också erbjuder gräddfiler för dem som har råd att lösa privata försäkringar. Vill vi verkligen ha ett sådant samhälle? Frågar sig författarna.

I Bokslut Reinfeldt visas steg för steg hur alliansen har varit inriktad på att rasera den svenska välfärdsmodellen. Här skildras också hur retoriken oftast varit den rakt motsatta till det systemskifte som genomförts. Boken är nödvändig för alla som vill ha en kritisk granskning av alliansens politik.

Martins recension:
Sällan eller aldrig i Sveriges moderna historia har någon konstellation kommit till makten på så falska förutsattser som Allians för Sverige gjorde 2006. Moderaterna, vilka lanserade sig som det nya arbetarpartiet, har med feberaktig iver under mandatperioden konsekvent styrt i riktning mot ett systemskifte vilket den här boken på ett skrämmande sätt belyser. Var vi hamnar ifall det här gänget får fyra år till vid makten vill jag inte ens tänka på. Vill varmt rekommendera boken som kan beställas från förlaget ordfront men följ ett gott råd och undvik den som sängläsning på kvällen eftersom risken för störd nattsömn är påtaglig.