Frågan rörande gemensam varvad valsedel med Socialdemokraterna

Med anledning av artikeln ”Partierna S och V kommer inte att slås ihop” (Norran 7 januari) vill Vänsterpartiet i Malå förtydliga vad det handlar om. Först och främst har det aldrig varit fråga om någon sammanslagning av partierna, utan frågan rörde enbart en gemensam varvad valsedel inför kommunvalet 2010.

Initiativet till detta kom från tidigare riksdagsledamoten Lennart Gustavsson. Från att sällan eller aldrig ha deltagit i det löpande partiarbetet under innevarande mandatperiod deltog han vid V:s medlemsmöte den 11 januari 2009 med erbjudandet att stå till förfogande som kandidat till kommunalråd vid valet 2010, men detta enbart om V och S kunde enas om en gemensam varvad valsedel. Frågan lyftes in på aktuell dagordning, behandlades och gick till omröstning med resultat att endast Gustavsson biföll och resterande deltagare avstyrkte. Därmed var frågan utagerad för V:s del.

Majoritetens vilja var och förblir att möta väljarna med egen valplattform och egen valsedel, som givetvis Gustavsson är välkommen att finnas med på om han så önskar. En valplattform som inte minst kommer att lyfta demokratifrågor.  Vänsterpartiet vill se en mer levande demokrati, mer debatt och inte minst mer makt till kommunfullmäktige. Det får inte vara så att alla frågor i princip är slutbehandlade redan före kommunfullmäktige, med resultat att detta mer bara blir att likna vid formalia. Låt besluten från nämnderna vandra direkt upp till kommunfullmäktige för debatt och beslut. Det här kommer inte minst att skapa intresse bland allmänheten att besöka kommunfullmäktiges möten och med detta följer förhoppningsvis ett bredare politiskt engagemang.

Slutligen vill vi framhålla att Vänsterpartiet inte stänger några dörrar till samarbeten över partigränserna efter kommande val. Men till dess, låt varje parti profilera sitt eget program.