Varför så hög arbetslöshet?

Finansminister Anders Borg gick för någon vecka sedan ut med utspelet att tiderna kommer att bli ännu sämre än vad expertis hittills förutspått. 9–10 procents arbetslöshet fram till 2011 räcker inte. Nej, upp till 12 procent kommer arbetslösheten att stiga ända fram till 2012. Det är till att ha risiga förväntningar. Men naturligtvis gör inte en politiker utspel som inte har en taktiskt ideologisk vinkel. Borgerligheten och nyliberalismen vill ju ha sin arbetslöshet. Orsaken är, om ingen visste det, att när arbetskraftsutbudet ökar så blir löneanspråken mindre. Metalls ordförande har gått med på lönesänkningar för att rädda jobben, säger han.
Men det skapar bara efterfrågeminskningar. Någonstans här är facklig och politisk motståndsvilja i behov av känslomässigt stöd.
Det här är en uppgivenhet som tyder på att fackliga ledare antingen känner sig utbrända och gör sorti – alternativt låter man karriären styra.

Olov Wikström