Vänsterpartiet om Adakskolan

Adakskolan ligger återigen under lupp och risken för nedläggning är överhängande. Som främsta argument till eventuell nedläggning anges besparingsvinster och därför väljer vi att inledningsvis syna den biten. För närvarande har skolan 17 elever vilka 2008 medförde en kostnad av 1 337 000 kr. Hyreskostnaden för skolan är 463 000 kr. Kostnaden för skolan borträknad hyran är således 874 000 kr.

Den förväntade besparingen blir åtskilligt lägre mot bakgrund av att lärarna fortsätter sina anställningar på Nilaskolan. Avsikten är att spara en lärartjänst vilket betyder en besparing på 400 000 kr. Hyreskostnaden kan inte räknas som en besparing eftersom kommunen äger byggnaden.

För förskolan Snäckan i Adak är hyran 464 000 kr. Vänsterpartiet misstänker att Snäckans hyra kommer att bli betydligt högre efter en nedläggning av Adakskolan. Detta på grund av att Kommunstyrelsen förmodligen inte vill mista alltför stora intäkter. Under alla förhållanden måste konsekvenserna för Snäckan utredas.

Besparingsvinsten med en nedläggning av Adakskolan är därför så ringa att den i princip saknar betydelse. Det är således inte en ekonomisk fråga. En möjlig anledning må istället vara den sociala aspekten, det vill säga att barnen riskerar att fara illa av att vara så få i varje årsklass. Det blir då en värderingsfråga.

Finns det då något ytterligare som talar för att Adakskolan ska leva vidare? Ja, för det första så är födelsetalen bra i Adak vilket säkerställer Snäckans fortlevnad. En bevarad skola kan också mycket väl innebära inflyttning och nya bosättningar i Adak, vilket gynnar kommunen i sin helhet.

Adakskolan kan också fungera som resurs för elever med behov av särskilt stöd. Här kan den lilla skolan i lugna miljön vara vad som behövs för att vända utvecklingen i positiv riktning. I och med att busslinje finns i båda riktningarna är det inte svårare att bussa elever från Malå till Adak än från Adak till Malå.