Mer om industrihuset

Vänsterpartiet vill rätta till en del uppgifter i inlägget ”Industrihuset spräcker budgetplanen”. Vi gav en något för ljus bild.

Förvisso är det helt riktigt att Kommunfullmäktige beviljat 15,4 miljoner kronor till uppförandet och det skedde redan 2007 inför ansökan om bidrag från Nutek.

Sedermera var det meningen att kommunfullmäktige skulle ta ställning till ytterligare ekonomiska medel 2008-06-16, men så blev det icke. Samma morgon blixtinkallades kommunstyrelsen till extra möte där den tunga frågan var att lyfta besluten rörande industrihuset från kommunfullmäktige till kommunstyrelsen. Detta fick bifall via den borgerliga majoriteten. I och med detta beslutet lämnar frågan kommunfullmäktige och direkt insyn för allmänhet och media.

Följande ett citat från kommunstyrelsens extra möte protokoll 2008-06-16:

Malå Energi och Industri AB har inkommit med skrivelse om att man vill uppta ett byggnadskreditiv på 20 miljoner kronor för uppförande av nytt industrihus.

Yrkanden
Arne Hellsten (ml): Ansökan om byggnadskreditiv på 20 miljoner kronor godkänns.
Sigbritt Stenlund (s) Ansökan om byggnadskreditiv på 20 miljoner kronor godkänns inte.

Propositionsordning
Ordföranden ställer proposition på bifall till respektive avslag på yrkandena och finner att kommunstyrelsen bifaller Arne Hellstens yrkande.

Beslut
Ansökan om byggnadskreditiv på 20 miljoner kronor godkänns.

Reservation
Sigbritt Stenlund (s) och Jan Anders Perdahl (v) reserverar sig mot beslutet till förmån för Sigbritt Stenlunds yrkande.

I och för sig bryter väl inte detta förfarande mot regelverket, men rent demokratiskt? Nja . . . tveksamt. Frågan fanns på Kommunfullmäktiges dagordning samma dag. Sedan tillkom som vi tidigare berättat ytterligare tre miljoner kronor till industrihuset vid kommunstyrelsen senaste möte 31 mars och det är långt ifrån säkert att det kommer att stanna vid nu beviljade medel. Vänsterpartiet insisterar med bestämdhet på att kostnader i dessa storleksordningar är frågor av sådan vikt att de ska behandlas av kommunfullmäktige.

Sedan är det tveksamt ifall MENI kommer att erhålla något bidrag från Nutek beroende på att det är en redan befintlig hyresgäst som flyttar in i nya industrihuset. Bidraget omfattar drygt 3 miljoner kronor.