Debatt

Hur ska sjukvården i inlandet se ut i framtiden?

Debatten om inlandssjukvården fortsätter.  Som ni vet fick Vänsterpartiet lämna majoriteten i landstinget när vi inte gick med på besparingarna i inlandet. Sen dess har jag och våra partikamrater fortsatt att försöka övertyga S och Mp om att besparingarna inte är bra och fått visst gehör. Ambulansen i Malå är kvar, som ett exempel. Men det är fortfarande låsta positioner vad gäller Åsele och Dorotea.

Det ser ut som det kommer att bli en folkomröstning. Det finns tillräckligt med namnunderskrifter så landstingsfullmäktige måste behandla frågan. Det finns, som det ser  ut nu, tillräckligt många röster i fullmäktige för en folkomröstning. I februari kommer frågan att behandlas i landstingsfullmäktige och omröstningen planeras till i maj 2013. Under våren kommer alla vänsterkrafter behövas i kampanjen. Det kommer att finnas utrymme att diskutera kampanjupplägg m.m. på partidistriktets årskonferens.

Det blir viktigt hur själva frågan formuleras. Vi i V-gruppen tycker att vi ska ha ett seriöst förslag som partierna tar fram tillsammans med Doroteaupproret. Jag har påbörjat de diskussionerna men är ännu osäker på hur det kommer att bli.

Samtidigt har Dorotea kommun och landstinget  skrivit ett avtal om två akutplatser på ett äldreboende. Både i landstinget och i kommunen har vi Vänsterpartister röstat för avtalet. Det gör oss till det enda parti som att vara ren, eller kommer det att finnas motioner skrivna av PR-byråer på uppdrag av riskkapitalet och ledamöter som agerar dubbelagenter? Det vill säga som har egna ekonomiska intressen i välfärdsmarknaden.

Det har också de senaste två seklen skett en utförsäljning av Statliga företag och det harskett i stort samförstånd mellan Socialdemokraterna och Alliansen liksom  enigheten om EU medlemskap .

Näringslivet har lärt sin läxa, förr satsade man miljarder på att få socialdemokraterna att förlora val – i dag betalar de så mycket mindre för att istället förändra partiet inifrån.

Rolf Carlsson, Skelleftehamn
Fri vänsterdebattör