Vänsterhänt - Malå lokalt

Vänsterhänt juni 2012

Vänsterpartiet vill ha skolan i stalig regi!

Vid Vänsterpartiets senaste kongress 5-8 januari antogs inlämnad motion från Ystads avdelning om förstatligande av skolan. Varför? Ja, det kommunala ansvaret för skolan har inneburit att eleverna får helt olika förutsättningar till inlärning och goda kunskaper beroende på den kommunala ekonomin. Det är ett mycket orättvist system.

Genom att skolan övergår till statligt ansvar kommer de nationella skillnaderna att suddas ut och möjligheterna och förutsättningarna för de enskilda eleverna blir likvärdiga oavsett studieort. Skolans förstatligande står högt på Vänsterpartiets dagordning och blir en prioriterad fråga inför valet 2014.

Vidare vill Vänsterpartiet följande med skolan

• Mindre klasser är en förutsättning för att varje elev ska få mer tid med sin lärare.
  • Skolans tilldelade skattemedel ska gå till elevernas behov och inte en endaste krona till privata vinster.
  • Staten ska ta större ansvar för ökad rättvisa. Elevernas behov ska styra hur mycket pengar olika skolor får för att skapa en likvärdig skola.
  • Grundskolan ska inte kosta något för eleven. Det inkluderar allt från suddgummin, idrottsutrustning, skolresor mm.
  • Bra behöriga lärare ska givetvis erhålla fasta anställningar. Obehöriga lärare ska ges möjlighet att komplettera sin utbildning till behörighet.
  • Elever ska ha möjlighet att påverka både sin skolmiljö och sina arbetsförhållanden.

Nu finns parboendegaranti i Malå.

Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 28 november 2011 fick Vänsterpartiet enhälligt stöd för motion om införande av kommunal parboendegaranti i Malå kommun.

Vänsterpartiet vill höja säkerheten längst Skolgatan

Vänsterpartiet i Malå har inlämnat två motioner för behandling vilka båda syftar till ökad trafiksäkerhet längst Skolgatan, främst med tanke på skolelevernas säkerhet.

Motion 1 vill förbjuda trafik med tung lastbil efter Skolgatan från korsningen Storgatan fram till busstationens norra infart. Vänsterpartiet motiverar åtgärden med att tung trafik regelbundet och rikligt trafikerar denna sträcka i båda riktningarna till och från östra industriområdet. Mot beaktande av den omedelbara närheten till skolan utgör denna trafik en säkerhetsrisk som snarast måste elimineras. Det finns bra alternativa vägar för den tunga lastbilstrafiken. Med hänvisning till busstationens läge behövs att trafik med buss även fortsättningsvis ska vara tillåten.

Motion 2 vill förlänga fartbegränsningen 30 km/tim efter Skolgatan. Förlängningen yrkar på sträckning fram till korsningen Skolgatan – Gruvvägen. Detta bygger också i första hand på skolelevernas säkerhet eftersom många cyklar eller promenerar längst Skolgatan fram till skolan.

Förlängningen är också gynnsam för Malå GeoScience AB och SGU som har lokaler på båda sidorna av Skolgatan. Dessutom yrkar Vänsterpartiet på att tidsintervallen gällande fartbegränsningen helt slopas så att 30 km/tim är maxhastighet oavsett tid på dygnet för den aktuella sträckan. Den tidsskillnad som trafikanten förlorar på sträckan beroende av den förlängda fartbegränsningen måste betraktas som försumbar.