Enhälligt gehör för parboendegarantin

Vid kommunfullmäktiges sammanträde i Malå den 28 november fick Vänsterpartiet enhälligt gehör för inlämnad motion om införande av kommunal parboendegaranti. Vi känner glädje över det positiva bifallet.

Motionen motiverades med risken att tvingas leva åtskilda efter att ha delat allt under ett liv kommer att innebära mycket stora påfrestningar, inte minst genom den oro som det vållar att inte få vara nära den som är sjuk.

Vi anser att ett fortsatt liv tillsammans kan ge många äldre en ökad trygghet och livskvallitet och det kan också innebära att den anhörige kan fungera som resursperson och underlätta personalens arbete genom sin närvaro.

Det behöver knappt påpekas men det här är helt och hållet på frivillig basis.

Den som av olika orsaker inte orkar eller vill flytta med ska inte hellre behöva känna något tvång, men den som så önskar ska ha sin fulla rätt till medflyttning och inte vara beroende av ansvarig tjänstemans välvillighet.

Vänsterpartiet har under flera år drivit kravet på att äldre personer ska kunna välja när och hur stöd och hjälp skall ges. Det här handlar om verkligt inflytande över den egna situationen, vilket utgör en skarp kontrast till den marknadsanpassning och privatiseringshysteri som regeringen kallar valfrihet.