Sjöstedt: Lägg ner euron

Publicerad i europaportalen.se 2 sep 2011
– Det som sker nu är inte att EU räddar portugiser och greker utan man försöker rädda bankerna och euron, säger Jonas Sjöstedt (V). Ska man upplösa valutaunionen? Rösta.

Jonas Sjöstedt, tidigare mångårig Europaparlamentariker och nu av många tippad som Vänsterpartiets nästa ledare, ser ingen anledning till att rädda euron. Euron måste avvecklas under ordnade former innan den orsakar ännu mer skada, menar han.

Europaportalen talade med Jonas Sjöstedt för att få Vänsterpartiets uppfattning om den senaste utvecklingen av den europeiska skuld- och bankkrisen.

Vad är orsaken till den kris vi ser i flera EU-länder?

– Det är olika orsaker i olika länder. Det är en kombination av tre faktorer som jag ser det: länder har halkat efter i konkurrenskraft för att euron inte fungerar, en avreglerad finanssektor som med överdriven spekulation skapar och förstärker kriser och en allt för hög skuldsättning i vissa länder.

Hur ska den europeiska skuld- och bankkrisen lösas?

– Det är helt uppenbart att några länder med Grekland i spetsen inte kommer att kunna betala sina skulder. Annat är rent önsketänkande. Vi måste få ordnade skuldnedskrivningar som betalas av dem som äger obligationerna, alltså även bankerna. Om man låter bankerna gå skadeslösa så lär de sig att det är riskfritt att spekulera, det ger fel signal.

Kan ökad överstatlighet rädda euron?

– Jag tvivlar på det. Risken är att man gräver sig djupare ner i krisen. Men jag ser ingen anledning till att rädda euron. En ordnad avveckling av valutaunionen är det enda ansvarsfulla.

Vill du utveckla det?

– Priset är så otroligt högt när man tvingar länder genom stålbad. Det är en attack på välfärdssystemen och en dramatisk ökning av arbetslösheten som saknar motstycke i modern tid. Det som sker nu är inte att EU räddar portugiser och greker utan man försöker rädda bankerna och euron. Risken är att man låser in dessa länder i en permanent kris och lågkonjunktur. Det är inte värt att bevara euron till det priset.

Du vill att länder ska kunna lämna euron i ordnade former?

– Det måste diskuteras men jag tror inte att EU kommer att göra det för man har så prestigefullt låst sig vid euron. Risken är istället att det slutar i en statsfinansiell bankrutt för några länder och en närmast kaotisk upplösning av valutaunionen.

Vilket är ditt värsta scenario om euron kollapsar?

– Om även Italien och Spanien dras ner blir det för stort. EU har inte resurser att rädda dem. Då blir det en statsfinansiell härdsmälta som direkt sprider sig i banksystemet. Då får vi något som kanske är värre än finanskrisen i USA 2008.

Har du förståelse då varför politiker i Europa försöker rädda euron?

– Jag kan förstå det men de skjuter bara problemen framför sig. Skattebetalarna kastar in mer pengar och banker kan dra sig ur med vinst. Kvar står länderna med högre skulder och det grundläggande problemet med bristande konkurrenskraft.

Vad är alternativet?

– Att länderna har egna valutor och en flytande växelkurs. Det är helt naturligt att länder med olika ekonomiska förutsättningar som tillväxt, inflation och produktivitet behöver olika växlingskurser.

Hur vill du kommentera Socialdemokraternas ekonomiska talesperson Tommy Waidelichs uttalande om att han inte vill se ett svensk euromedlemskap under sin livstid?

– Jag tror att han gör en rimlig bedömning att jasidan inte har en chans att vinna en folkomröstning.

Har Vänsterpartiet och Socialdemokraterna kommit närmare varandra i EU-politiken?

– Om synen på valutaunionen förut skulle ha varit en källa till olika åsikter i en eventuell rödgrön regering så är den borta nu.

Så du menar att den nya synen på euron underlättar för en framtida regeringsbildning med Socialdemokraterna?

– Ja, för hade de krävt att vi skulle gå med i EMU under mandatperioden hade vi inte kunnat gå med på det.

Är euron helt avskriven för svensk del?

– Ja, inom all överskådlig framtid. Om Socialdemokraterna inte vill så kan borgerligheten inte vinna det här själva och om storkapitalet tvivlar och inte vill betala en jakampanj då finns det inga förutsättningar. Dessutom är opinionen massivt fientlig. Det enda som återstår är en slags dödslängtan hos Folkpartiet som är de enda som är öppna för euron.

När ska Sverige lämna EU?

– Jag skulle gärna lämna EU i dag. Men jag inser det inte kommer att ske utan att medlemskapet kommer vara kvar ett antal år till.

Varför?

– Opinionen vill inte lämna EU och det parlamentariska läget ser ut som det gör. När det är så tror jag att det är ett misstag att inrikta sig på att lämna EU. I stället ska man inrikta sig på att påverka EU, inte minst när det gäller eurokrisen.

Anders Selnes
Chefredaktör