Rättning vänster

Börje Graf
Redaktör för Vänsterpress

Arbetarparti kallar sig Moderaterna, kan inte vara svårt med sossar som lägger sig så nära M de kan i den ekonomiska politiken. Som när Mona Sahlin och Thomas Östros nyligen gick ut i DN och förordade budgetdisciplin efter moderat och europeisk förebild. Nu ska Europa lösa eurokrisen med gammal 20–30-talsmedicin med åtstramningar och nedskärningar. Högern verkar längta efter en depression av mellankrigsmått med allt vad detta kan leda till. Men det finns alternativ till högerpolitikens ökande orättvisor och 8–10 procents arbetslöshet. Om inte sossarna vågar visa på alternativ är det illa, om inte Vänsterpartiet gör det är det oförlåtligt.
I stället för Borgs, Sahlins och Östros nedskärningsmedicin med ökad arbetslöshet behövs stimulans. Regeringens har misslyckats med arbetsmarknad, a-kassa, sjukförsäkring, pensioner och välfärd. Det handlar om att stimulera ekonomin, satsa på utbyggnad av infrastruktur, bostäder och miljövänlig teknik. Det kan skapas arbeten inom den eftersatta välfärdssektorn, där högerpolitiken lett till privatiseringar, nedskärningar, uppsägningar och stora orättvisor. Även utförsäljningen av gemensam egendom måste stoppas, det senaste utspelet från KDs Mats Odell är att Vattenfall, Telia Sonera och SAS ska slumpas bort till högerregeringens kompisar inom det privata näringslivet.