Val 2010

Jonas och Lennart på Forum i Malå

I söndags den 22 augusti mötte ett drygt trettiotal besökare upp på Forum för att lyssna och diskutera med två ledande Vänsterpartister, Jonas Sjöstedt och Lennart Gustavsson.

Jonas inledde med ett anförande som stämde till eftertanke om vad som hänt under de senaste fyra åren med alliansstyre. I grova drag kan man kalla detta för nedmonteringen av den svenska gemensamma välfärden.

Allianspolitiken har som bekant i stort gått ut på sänkta skatter (jobbskatteavdraget) som i debatten ofta utmålas ge undersköterskan några hundralappar extra i plånboken varje månad medans det mödosamt förtigs att paret Reinfeldt exempelvis gör sig en extra slant av 125 000 kr årligen av samma jobbskatteavdrag. Sålunda kan konstateras att det sänkta skattetrycket mest av allt gynnar rika grupper och skapar större klassklyftor och därigenom ett sjukare samhälle. Jonas menar vidare att valet kommer att bli mycket viktigt i bemärkelsen att det kommer att avgöra den framtida samhällsmodellen.

Mycket är redan under de fyra gångna årens politik skadat, exempelvis via utförsäljningen av skolor och sjukhus till privatintressen med vinstsyften och till riskapitalbolag. Socialförsäkringarnas nedmonteringar vilket lett till ett stort antal utförsäkrade helt har hamnat i den totala kylan. Problemen med A-kassan där många inte anser sig ha råd med de kraftigt höjda avgifterna och därigenom saknar skydd vid arbetslöshet och hänvisas till kommunernas socialkontor i likhet med de utförsäkrade.

Alliansens arbetslinje till trots är i dagsläget den öppna arbetslösheten 8 %, alltså betydligt högre än vid valet 2006. Det här går inte att förklara bort med den internationella finanskrisen. Kanske bottnar det i att Alliansen saknar politik att bemästra arbetslösheten, eller alternativt att de vill ha arbetslösheten på denna nivå.

De rödgröna vill istället skapa satsningar som ger riktiga jobb. Bland annat via utbyggnad av järnväg och övrig kollektivtrafik. Kraftig utbyggnad av förnyelsebar energi. Här ingår uppgradering och effektivisering av redan utbyggd vattenkraft vilket för Norrlands del kan skapa tusentals jobb. Fråga ställs ifall inte den tilltänkta kilometerskatten blir ett hinder för Norrlands utveckling. På detta svarar Jonas att den planerade höjningen handlar om 49 öre under mandatperioden och målsättningen ligger i att styra över tunga transporter till järnväg. Vidare att skogsindustrin undantas från denna skattehöjning. Vidare menar Jonas att det är Vänsterpartiets vilja att driva genom en differentierad drivmedelsskatt för Norrlands inland vilket ska ge lägre kostnader.

Av yttersta vikt är att återigen göra Sverige till en bra välfärdsstat med bra sjukförsäkringar och där alla ska ha råd att vara med i en fackförening och A-kassa. Skapa ett väl fungerande pensionssystem och förstärka arbetsrätten i den bemärkelsen att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige och i ljuset av bärplockarproblemen totalt förbjuda utländska bemanningsföretag. Nu gäller det att fokusera på de stora frågorna, valet kan vinnas, en progressiv välfärdsstat i stil med Norge är möjlig att skapa men då krävs ett starkt Vänsterparti. Det är också Vänsterpartiets vilja att snarast ta hem våra soldater från Afghanistan.

Lennart Gustavsson håller ett lite kortare anförande om varför han återigen ger sig in i politiken och nu i landstinget.

• Som första orsak anger han Maud Olofsson och hennes förda politik under gångna mandatperioden som ”korkad”.
  • Som andra orsak tanken på far och morföräldrar som med möda skapade välfärdsstaten Sverige, vilken nu bit för bit trasas sönder av Alliansen.
  • Som tredje tanken på hur mycket det finns att tillföra länet, via exempelvis ny miljöteknik satsningar på besöksnäring mm, hämta hem vinster från Vattenfall till producerande orter.
  • Slutligen bekämpandet av privatiseringar gällande exempelvis vården och skolan. Lennart frågar sig varför vi ska pumpa in skattefinansierade medel i bolag skrivna i skatteparadis typ Jersey.

Vi står inför ett ideologiskt vägval systemskifte höger eller inte, prata politik med folk fram till valet avslutar Lennart.