Därför behöver vi en ny regering!

Vänsterpartiets riksdagskandidat för Västerbotten Jonas Sjöstedt besökte Malå i onsdags kväll och informerade om nödvändigheten av ny politik i en välbesökt träff på Galejan.

Inledningsvis rörde informationen EU frågor och den pågående ekonomiska krisen i Grekland och vilken betydelse denna kan få för EMU samarbetet i stort. Jonas sammanfattar detta med att vi svenskar tog ett mycket bra beslut i folkomröstningen -03.

Därefter kom informationen att handla om inrikespolitiken inför kommande val där andemeningen vilar på att Alliansen i retoriken är duktiga på att säga rätt saker men i praktiken för en klassisk högerpolitik.

Det här betyder enligt Jonas att en ny rödgrön regering inledningsvis kan se fram mot mycket renoveringsarbete efter en valseger. Den generella välfärdspolitiken ska återställas. Ingen ska behöva högre månadsavgift än 80 kr gällande A-kassan. Socialförsäkringarna kräver ordentliga renoveringar där Alliansens så kallade stupstock omgående avlägsnas.

Sedan gäller det att få fart på hjulen via satsningar och investeringar, vilket kan handla om renovering av bostäder och nyproduktion men även att stärka det lokala ägandet. Stora satsningar ska också göras för att råda bot på den stora arbetslösheten bland ungdomar och även på de som har det sämst ställt. Dessa åtgärder kommer att stimulera efterfrågan på varor och tjänster.

Jonas avslutar med att nämna några frågor där Vänsterpartiet har avvikande åsikt i förhållande till sina samarbetspartners S och MP. Frågor som gynnas av ett starkt valresultat för partiet i höst.

Vänsterpartiet vill avsluta den svenska militära närvaron i Afghanistan.

Partiet vill behålla alliansfriheten och sätta stopp för privatskolor med vinstintresse, finansierade av skattemedel.

Slutligen följde kaffe och en frågestund som rörde en rad olika ämnen, exempelvis vinterns orimligt höga elpriser, ny regionsindelning, ungdomars problem att finna bostäder mm.