Debatt

Politik handlar om prioritering

Debatt 2008-11-10 i Norran

Vänsterpartiet i Malå vill med denna debattartikel förklara partiets agerande i frågan om tilläggsanslag för omsorgsnämnden samt barn- och utbildningsnämnden vid kommunfullmäktiges senaste sammanträde. Vi är negativa till Malålistans förslag om extra anslag till dessa nämnder. Det beror på att förslaget som sådant saknar beredning och kan ses som ett försök av Malålistan att spackla över det faktum att budgetramarna är för lågt satta. Vilket bevisas av att omsorgsnämnden i dagsläget har ett underskott på tre miljoner kronor och barn- och utbildningsnämnden ett underskott på 2,4 miljoner kronor.Vid kommunstyrelsens sammanträde i september yrkade kommunalrådet Arne Hellsten (ml) på ett extra anslag på 1,5 miljoner kronor till vardera nämnd. Under den följande diskussionen sade sig kommunens ekonomichef vara mycket bekymrad över varifrån pengar skulle tas.Efter en kort ajournering, alltför kort för att kunna sätta sig in i vad förslaget innebär, beslutar vänsterpartiet att yrka på återremiss när ärendet kommer upp i kommunfullmäktige. Frågan måste tillbaka till kommunens ekonomiavdelning för beredning. Finns det över huvud taget pengar och är det i så fall förnuftigt att så här sent på året gå in och ändra i budgeten?

I ett Malå med ett starkt vänsterparti prioriteras omsorgsnämnden samt barn- och utbildningsnämnden. De ska inte som nu behöva stå i strykklass när det gäller tilldelade budgetramar, och bli de första att åläggas besparingskrav som innebär personalnedskärningar.

Vänsterpartiet vill i stället i första hand rikta eventuella besparingar mot kommunstyrelsen, som har stora möjligheter att effektivisera verksamheten, bland annat genom noggrannare upphandlingar, samordning med grannkommuner, mindre användning av dyra hyrbilar och mer videokonferenser i stället för kostsamma resor. Listan kan göras längre men för stunden stannar vi där.

Politik handlar om prioriteringar och tyvärr är politiken i mångt och mycket mansdominerad, vilket gynnar de hårda värdena. Omsorg samt barn- och utbildning är kvinnodominerade arbetsplatser och få torde förneka att dessa befinner sig i botten när det gäller prioritering. Vänsterpartiet kommer inte att spara någon möda för att ändra på detta.

Åke Wallgren (v) Ledamot i kommunfullmäktige
Jan-Anders Perdahl (v) Ledamot i kommunfullmäktige